Solidaritate și marketing pe timp de situație excepțională

Livrarea cumparaturilor la domiciliu: cum se face și cine beneficiaza?

Odată cu înăsprirea acțiunilor privind răspândirea Coronavirusului pe teritoriul Republicii Moldova, au apărut și noi forme de vânzări în sate, dictate de necesitatea de a asigura cu produse alimentare sau produse igienice, farmaceutice, a persoanelor cărora li s-au impus restricții de deplasare.

Pe lângă interesul economic al vânzătorilor, transpare și solidaritatea socială a concetățenilor față de persoanele aflate întro mai mare dificultate. Un anunț plasat pe o rețea populară de socializare anunță oamenii din  Slobozia-Dușca și satele învecinate că pot comanda produse la domiciliu toți acei care nu pot merge la magazin din anumite motive. Larisa Malțev, antreprenoarea care a organizat serviciul, ne informează că familia sa deține un magazin alimentar în proprietate și altul în arendă, și o firmă de taxi, prin intermediul căreia se fac livrările. O parte din cetățeni sună la magazin pentru comandă, alții, mai avansați în tehnologii, le trimit taximetriștilor SMS-uri cu lista produselor. Cei care depășesc vârsta de 63 de ani, obligați de hotărârea Comisiei Naționale Situații Exepționale să rămână la domiciliu, chiar dacă au voie la cumpărături, nu achită pentru transport, ci doar pentru marfa livrată.

”Am distribuit anunțul și prin internet, și prin cablu, și am mai anunțat prin cetățeni. Avem câte trei-patru comenzi pe zi. Azi am avut două. Ne solicită mai des pensionarii, dar și alte categorii de persoane, care nu doresc să părăsească domiciliul. Pensionarii achită doar cumpărăturile, nu și costul livrării, iar cei care sunt mai tineri achită și serviciul taxiului. Am mai redus prețurile la crupe, la lactate, la alte produse sociale. Serviciul l-am lansat chiar a doua zi după ce Guvernul a interzis celor cu vârsta peste 63 de ani să părăsească domiciliul. Chiar dacă ei au voie să iasă la magazine, unii aleg să îi deservim noi. Spre exemplu, o comandă de azi a inclus crupe, chefir, legume, unt, biscuiți, lavaș, în total de 170 de lei. Comandă unii și carne, și pește. Combustibilul folosit de mașini pentru livrările gratuite va fi decontat din contul profitului întreprinderii”, ne informează Larisa Malțev.

Maltev

Restricțiile sunt o măsură cu două fețe și lovesc nu doar în comercianți, dar și în micii producători, fermieri, care trăiesc cu vânzările zilnice. Este și situația unui mic antreprenor din satul Coșnița, r. Dubăsari, care în condițiile piețelor închise, a fost nevoit să-și reprofileze munca și vânzările. Pavel Terentiev și-a creat brandul ”Grădina lui Pașa”, și-a găsit clienți pentru ridichea crescută de familia sa prin intermediul internetului, primește personal și livrează la fel, personal, legumele crescute de el la clienții ocazionali.  La început vindea în satele Coșnița, Pârâta și Doroțcaia, însă au început a veni solicitări și de prin alte localități. Așa a ajuns să livreze și la Vadul-lui-Vodă, Budești, Bălăbănești sau Corjova, r. Criuleni. Este greu, spune fermierul, dar nu are încotro, or, dacă nu ar face astfel, ar pierde investițiile și două luni de muncă pe care a depus-o pentru a-și vedea ridichea marfă.

”Am finisat ceapa, mărar mai avem puțin, iar ridiche mai avem două sere. Am început a livra în satul nostru, apoi am fost solicitați și la Budești, și la vadul-lui-Vodă. Din Chișinău mă sună zilnic, dar nu livrăm încolo. Avem un marketing ”de nevoie”. Când am sădit, credeam că o să luăm doi-trei zilieri, o strângeam pe toată odată și o dădeam angro, la Chișinău, și am uitat de griji și de nevoi. Dar așa, avem deja două săptămâni și tot livrăm, și mai avem vreo săptămână înainte. E foarte obositor! Ne străduim să avem produsul proaspăt, pe de asupra, e și bio, or, eu în fiecare an obțin certificate de inofensivitate, după ce fac probele de laborator (pentru îngrășământ folosim gunoiul de grajd încorporat în sol). Penttu livrare nu percepem bani suplimentari, dar mă strădui să organizăm livrări mai mari, măcar de la 10 kg în sus, așa că îi rog pe oamenii care mă sună să mai întrebe pe vecini, cine are nevoie, și să vin cu o cantitate mai mare” – descrie Pavel Terentiev viața sa pe stare de situație excepțională.

Gradina lui Pa;a

Incertitudinea, însă, nu dispare, după ce dispare ridichea din sere, ne informează Pavel Terentiev, și asta pentru că este aproape gata răsadul de castraveți. Întrucât plănuia să iasă la 1 mai pe piață deja cu castraveți, iar situația excepțională este impusă până la 15 mai, fermierul mai ține la rece răsada. Castraveții, intrați în rod, nu pot aștepta două zile, ca ridichea, ca să fie vânduți, spune Pavel: e nevoie de piață și de angrosiști.

S. Cernov

Comments

comments

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *